29.9.14

Om socionom

Anonym: Hej! Jag har funderat lite av och an om jag ska söka in till socionom i Vasa. Skulle du vilja berätta lite mera om utbildningen, vilka inriktningar man kan välja osv.? :) Ha en bra dag!



Hej på dig!

Vad roligt om du kanske skall söka in till socionom, det är ett bra val. Själv går jag tredje året nu och jag har trivts så bra alla dessa år så jag berättar mer än gärna lite mera om utbildningen. 

Utbildningen räcker 3 1/2 år ,under dessa tre år ska man läsa 210 studiepoäng ( som består av grundstudier, gemensamma yrkesstudier, valfria studier, inriktning, praktik och slutarbete)

 Här är några exempel på kurser vi läst hittills;
-förskolepedagogik
-specialpedagogik
-mentalvård
-missbrukarvård
-klientarbete
-sociologi
-socialpolitik
-vårdens grunder
-gerontologi
-företagsamhet
-muntlig kommunikation


Kurserna består oftast av att läraren föreläser eller så får vi besök av gästföreläsare. Under föreläsningar har vi oftast mycket diskussioner, vilket gör dem mer intressanta. Under mina år har jag endast missat föreläsningar om jag varit på resa så det är väl ett tecken på att de är intressanta. Vi har också haft en hel del grupparbeten och individuella arbeten. Både teoretiska och praktiska. Så brukar vi ibland se filmer och fara på studiebesök.  

För att få godkänt i en kurs brukar det oftast vara att man skall göra någon uppgift, skriva en tent eller hemtent. Oftast tycker jag att vi haft hemtent, vilket jag tycker är bra eftersom man inte behöver sitta i ett klassrum och skriva under tidspress.  I stället får man i lugn och ro skriva där hemma i egen takt. 



Vi har sällan långa skoldagar. Oftast har vi bara 2-4 skoldagar/veckan och rätt ofta har vi bara halvdagar. Så det fungerar bra att arbeta på sidan om. Jag har nog arbetat hela studietiden hittills. Vi har ofta håltimmar då man har möjlighet att göra undan skoluppgifter och grupparbeten eller fara iväg på lunch som jag och Julia brukar göra :P heh.


Under åren har vi tre praktikperioder, sammanlagt 28 veckor. Första året har man fyra veckor, andra och tredje året har man 12 veckor per år. Min första praktik gjorde jag på ett dagis med barn i åldrarna 4-6. Det var så roligt och en bra mjukstart att arbeta med barn. Andra året delade jag upp praktiken på två ställen, jag var på en arbetsverkstad för personer som inte hade något jobb eller skola och på en dagverksamhet för dementa. Andra i min klass gjorde sin praktik på ungdomshem, åldringshem, handikappboenden, dagis, barnskyddet m.m. Det finns så många olika ställen att välja mellan.  Dessutom hjälper en praktikkoordinator oss att hitta en plats. När vi studerade första året var vi hela tiden på studiebesök till framtida arbetsplatser, så när man skulle börja söka praktikplats hade man flera platser man kom i håg och kunde tänka sig att praktisera på.



 Det finns också möjlighet att göra sin praktik utomlands. I min klass var det någon som var till Sverige och Island. Vill man inte praktisera utomlands så kan man fara på utbyte utomlands om man vill. Skolan samarbetar med andra skolor i norden vilket gör det enkelt. Man kan även slippa på intensivkurser utomlands. Själv var jag till Danmark på en veckas kurs förra hösten.




Inriktningarna varierar lite från år till år men de kan exempelvis vara förskolepedagogik, äldreomsorg, ungdomsarbete, familjearbete, handikappomsorg, invandrararbete och missbruk. I år fick vi välja kriminologi också, vilket jag har valt.
 

Överlag tycker jag att vi har väldigt duktiga och trevliga lärare. De är väldigt förståeliga och de ser alla sina studeranden!

Hoppas du fick reda på lite mer än du visste tidigare :) Om inte så är det bara att fråga!



Inga kommentarer: